Pengikut

Khamis, 21 Februari 2013

Cinta Nescafe + Milo = Neslo.!.:).

Bismillahirrahmanirrahim...~







Syukur, Alhamdulillah seinfiniti kesyukuran kita masih dapat berkongsi pendapat, semampu yang dapat. Salam junjungan buat kekasih Allah, Nabi Muhammad SAW. kepada mana-mana mata yang sudi membaca, harap sudi mencerna apa yang cuba disampaikan. Senyum.

Ramai yang bercinta akan memekakkan telinga, membutakan mata, berlari dan berlari dari topik yang menjadikan remaja tersepit. Mengangkat mug dan minum NesLo, sedapnya, Alhamdulillah..eh? ok, meneruskan perkongsian, Cinta itu dianggap indah. yes, ana mengakuinya bahkan ana turut selalu merasainya.(Cinta monyet,hihihi^_^.)

Namun, siapa memberi rasa itu? ar-Rahman, ya memang Allah yang menciptakan perasaan unik itu ke dalam sebuah emosi manusia, lantas mengalirkan rasa bahagia untuk melalui detik itu. Namun, bila ustaz/zah mula bercakap, sedaya yang boleh menerangkan hubungan yang halal, semua akan lari dan berterusan membeci! (fuh.. nampak kejam). untuk meneruskan lagi, ada lebih baiknya ana menyoal. Manalah tahu, kita ada rasa yang sama. Senyum.
hebatkah cinta?
“Ustaz / ustazah ni..tak penah bercinta ke?”
"Feeling tu, kite-kite je tau ustaz / ustazah"
“Kredit dan topup sanggupku kongsi..”

"Inilah dinamakan anugerah ustaz / ustazah.."  Ya! itulah jawapan yang saya cari.
"dan ustaz / ustazah, tiada siapa mampu pisahkan kami"
eh?

walau dengan ombak dan petir?
lautan dan badai?
gelora dan kocakan?
"Iya ustaz / ustazah!"

Senyum,minum seteguk air tadi. Eh. ok, kita pun dah sama-sama setuju perasaan itu anugerah dari yang Esa, well done, kita mengakuinya. syukur Alhamdulillah. tapi macam mana caranya kita mendapatkan cinta itu? carilah mana-mana ulama, pasti tidak didapati mana-mana ulama yang memuji pasangan  untuk bercinta [bercouple]. tidaklah salah perasan cinta itu. namun budaya couple itu telah lama menjadi barah kepada kita. nampak tak? masih samar-samar? kalau hendak dibuktikan mesti panjang warkah kita ini, tentu banyak temujanji kita untuk terus berkongsi pendapat. Tapi rasanya, kita semua maklum apa yang barah dan kroniknya tentang budaya couple ini. oleh itu, apa kata nikah?

"Ini yang aku malas ni, asal bab agama..je, nikah!aku muda lagi la wei"
jadi kenapa bercinta?

"kami ni dah sepakat. Dari lubuk hati kami, kami suka sama suka, bukan suka, cinta! usta/zahzah"
sampai bila?
'ustaz/zah, kita orang dah janji akan jaga hubungan ni. biar masa membuktikan"

memetik kata 'biar masa membuktikan' dan beberapa lagi alasan yang saya tidak mampu coretkan di sini. hipotesisnya, semakin kita memberi hujah larangan bercouple, semakin panjang dan kukuh alasan diberi. kalau ini betul, kajian tepat, kecewanya saya (oh mungkin anda juga) kalau hipotesis ini salah atau kurang sahihnya. Alhamdulillah.. anda mampu mengubahnya. Mengurut dada.

Saudara, saudari budiman, Allah memang sayangkan hambanya, kalau tidak dicampakkan rasa cinta,suka dan seumpanya ini, pasti kejahatan menakluki dunia. Allah menjadikan manusia di tengah-tengah. maksudnya, Malaikat semuanya baik, lawannya pula semuanya teruk dan musuh kita, Syaitan. "so?kaitannya apa?" kaitannya banyak! syaitan itu berusaha memasukkan kita ke lembah kemudharatan.

"Cinta tak mudaratlah..."

kesannya tetap ada.
Belum masuk cemburu, iri hati, panas baran, queen control, derhaka..bla..bla..
kesannya nusyuz, dayus suatu jangka yang panjang!

"Ustaz / ustazah, takkan sampai begitu sekali? saya sayang dia, tak mampu rasanya saya berpisah"
Lihatlah. "Apanya? ustaz / ustazah?"

Kita sebenarnya sedang lalai meletakkan hamba Allah nombor satu dalam hati kita. Allah suruh kita duduk di bumiNya saja-saja? disini kita berdagang. Amalan itu barangnya. Solatlah masternya. [lihat Surah As-saff: 10-11]. senyum.

minum seteguk.

Atau nak ustaz/zah bagi ayat dalam Surah Az-Zariyaat?

Bukan ustaz / ustazah atau ulama yang bijaksana menetapkan pakej nikah dan voucher hubungan halal sepanjang hayat dan tempoh sahnya tali nikah itu. Allah yang beri, Allah yang tetapkan. Betapa cantiknya aturan. Wali, pengantin...tak ingin ke?
 
"alah, ini tak adil. Aku tak sanggup clash!"

Siapalah kita tahu mengenai cinta dan takdirnya? sedangkan kita mengharapkan cinta dari yang Memberi cinta? siapa kita nak tuduh adil tak adil. Walhal ada hikmahnya?

Kalau tak clash, apa kata, hubungan, kepercayaan itu, anda sambungkan kepada nikah, banyak caranya. kalau tak tahu, tanya. Kadangkala, anda tahu, dan anda sepertinya tidak tahu, itu menolak hidayah.perlu dibimbing. Anda tidak tahu dan tahu anda tak tahu anda mempunyai dua pilihan, untuk tahu, atau tidak tahu selamanya. Minum seteguk NesLo lagi.

Tidak sedikit pula kes-kes kecurangan di belakang pasangan. Eh, jangan nafikan. Kenapa terjadi ya? Sebab tiada ikatan yang sah. Tiada jaminan sebagaimana yang Allah dah jamin. Kalau semua terjamin dan terjaga, amannya dunia.

Er, ustaz / ustazah,yang dah kawin  atau yang dah nikah tu pun boleh cerai apa? Saya saja tekankankan perkataan nikah tu, supaya ustaz/zah sedar yang adanya cerai selepas nikah” Senyuman sinis.

Ya, perspektif membuat kita  terbeza cara letaknya pandangan . Kenapa boleh wujud sedemikian? Saudara saudari.. bagaimana kita hendakkan hubungan yang kekal, perasaan menyatu kalau hati kita tidak terurus? Cemburu tak tentu pasal dan pelbagai lagi simptom yang negatif yang wujud? Kita sudah sepakat cinta dari yang Esa, namun kalau asyik bercinta hingga lupa cinta yang satu, bagaimana tidak ditarik perasaan itu? Bagaimana hendak dijaga rumah tangga sedangkan yang asas masih goyah? Oh. Luasnya pintu taubat untuk yang lupa-manusia.

Remaja, ramai manusia yang rintihkan kesusahan, untuk kesenangan, tidak sedikit pula yang angkuh. Perasaan cinta manusia hanya setitik, sudah mendabik dada, sombong dengan cinta Allah. Entah berapa tembok kamu pasang. Oh lemahnya kita. Saya tahu, anda terpilih membaca ruangan,warkah tidak seberapa ini adalah dari golongan yang baik. Jadi jangan memandang enteng perihal couple.sungguh ustaz dah cakap, ustazah dah bilang. Ayuh kita terus berbincang di laman pena yang lain. Masih banyak yang kau perlu fikirkan!

Cinta bukan untuk dirintih ustaz / ustazah

NesLo dah habis.

Kalau benar kita berjodoh, Kopi dan MILO pun tetap akan jadi NesLo’- hiperbola ana.:').



gambar hiasan.~

wAllahua'lam.
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan