Pengikut

Selasa, 11 Disember 2012

KITA TIADA BEZA.....~~

Bismillahirrahmanirrahim...

Alhamdulillah..jangan kita lupa ucapkan alhamdulillah kerana Allah s.w.t masih lagi memberikan nyawa sebagai pinjaman kepada kita..malam ni sahabat-sahabat seperjuangan ana akan bertolak ke Jordan untuk meneruskan jihad dalam menuntut ilmu di sana..Alhamdulillah..Allah berikan jalan yang mudah buat depa.Ana?Insyaallah..tak lama lagi ana aka menyusuri mereka.Amin23x..!:D.

Sekarang ni fenomena orang-orang terlebih muda nak bercouple dan teringin2 nak kahwin.wah2..ramai dah rakan-rakan yang sebaya dengan ana dah bernikah.untungnya!..~_~..tak apa.jodoh tu Allah yang tentukan.bukan mausia dan juga fenomena sekarang adalah saling kutuk mengutuk kejadian Allah s.w.t..kutuk apa tu?hmm..kutuk mengenai rupa,kelemahan dan membandingkan diri seseorang..pernah jugak kan kamu-kamu semua membandingkan diri kamu dengan kawan-kawan yang lain dari segi rupa dan harta?
meh nak bagi sikit kenapa Allah ciptakan manusia pelbagai rupa,bangsa,dan agama..:)..

firman Allah s.w.t:

''Setelah sempurna kejadian manusia,Kami bentukkan dia menjadi makhluk yang lain sifat keadaannya''

(surah Al-Mukminun:ayat 14)

Dalam Al-quran pun Allah dah sebut yang Allah ciptakan manusia berlainan rupa ada sebabnya..contoh macam jari-jari di tangan kita.kalau jari-jari ni Allah jadikan sama bentuk,tak ada yang kecil,tak ada lekuk,agak-agak kita boleh makan tak??..boleh kita kaut nasi tak?.

Macam tu juga manusia.Setiap orang adalah unik dan setiap orang juga ada kelebihan dan kekurangannya yang tertentu.Tidak ada manusia yang sempurna melainkan Rasulullah S.A.W kerana baginda telah ditentukan maksum.Selebihnya tidak terkecuali daripada sifat lemah,buruk,hina,sakit dan bermacam-macam perkara lagi.

Wahai sahabat-sahabat ana tidak kira lelaki atau wanita,tak perlu rasa susah hati disebabkan gemuk,tidak menarik,rendah malah cacat.Biar macam mana keadaan kamu,kamu tetap unik dan tanpa kamu alam ini tidak sempurna.

Firman Allah s.w.t:
Sesungguhnya kami telah menciptakan manusia dalam bentuk sebaik-baiknya''

(surah At-Tin:ayat 5)




jangan kaitkan dengan politik.hanya gambar hiasan..huhu

Memang Allah s.w.t menjadikan manusia pelbagai rupa dan gaya.Di situlah berkuasanya Allah.Dia berhak dan mampu membuat apa saja mengikut kehendakNya.

Sahabat-sahabat ana dan termasuk juga ana mesti rasa rendah hati melihat kekurangan-kekurangan yang ada pada diri kita.Nah!anggap ja ianya satu kelebihan.Jika kita rasa kita ni buruk,ia satu kelebihan yang tidak ada pada orang cantik.:).Adakah kecantikan itu sentiasa membawa untung?Tidak.tidak selalunya begitu.Kadang-kadang kecantikan itu memusnahkan.Setelah kita dikenali sebagai cantik,ketakutan kita terhadap keburukan lebih besar daripada jika kita semulajadinya buruk.

Orang cantik fobia menjadi buruk.Setiap kedutan di wajah akan dirawat dan setiap kedutan begitu menyusahkan dirinya.Saat menjadi tidak cantik pasti tiba,Bagaimanakah perasaan si cantik menghadapi hari tua mereka.Bukankah rasa susah yang tiada kesudahan?

Kadang-kadang seekor semut diberikan sayap oleh Allah supaya dia boleh terbang dan menerjah api.Samalah halnya,kadang-kadang seseorang manusia itu diberikan kecantikan supaya dengan kecantikan itu dia boleh berbuat sebanyak-banyak kebaikan di atas muka bumi ini.

Tontonlah filem atau drama di TV.Kisah hidup orang cantik selalunya penuh duri.Jika kita buruk setidak-tidaknya kita bebas rasa riak dan takbur(Segelintir saja..^_^..)

penghuni neraka kebanyakkannya adalah wanita sebagaimana disabdakan Rasulullah s.a.w wanita itu tentu yang cantik tetapi gagal memahami untuk apa kecantikan itu diberikan oleh Allah s.w.t kepadanya.Dan wanita itu tidak terkecuali juga yang buruk tapi dia faham Allah s.w.t tidak memandang rupa paras tapi apa yang ada di dalam hatinya.

Wahai orang cantik,orang buruk,orang rendah,orang kurang upaya,semuanya itu hanyalah ukuran manusia dan manusia selalunya tersasar.Hargailah diri kita sebab kewujudan kita Membuktikan kebesaran Allah s.w.t...^_^...





semua ni yang penting..:)..~


Kita Tiada Beza ok..~~..:)..



1 ulasan: