Pengikut

Khamis, 15 November 2012

LELAKI NERAKA..~~

Bismillahirrahmanirrahim....

Alhamdulillah..Dengan izin rahmat dariNya,ana berkesempatan lagi menulis setiap apa yang ana pelajari untuk dikongsikan bersama-sama sahabat ana yang mengenali ana atau tidak..:)..

Insyaallah,kali ini ana belajar mengenai LELAKI AHLI NERAKA..Aik!bukan wanita ke yang kebanyakkannya ahli neraka?.kenapa lelaki pula di katakan ahli neraka?hmm..Mula-mula ana tertanya-tanya juga lepas dengar ustazah ana bagi kenyataan seperti ini.Berdebar-debar hati nak tahu kenapa lelaki ahli neraka pula ye.Ana bertanyakan pada ustazah ana,:''Ustazah..kenapa dikatakan lelaki ahli neraka?apa buktinya dan dalilnya?bukankah wanita itu yang banyak dilihat oleh Nabi Muhammad S.A.W didalam neraka?''ustazah itu hanya tersenyum mendengar soalan ana yang bertubi-tubi itu sampaikan tak tahu nak jawab yang mana satu.he..

''Hanani..Betul kata kamu yang wanita lebih ramai menjadi penghuni neraka.''Ustazah ana mula berkata-kata.''Tetapi yang dikatakan lelaki ahli neraka di sebabkan oleh wanita juga.Bukan wanita saja yang Allah memberikan tanggungjawab yang besar tetapi orang lelaki lagi besar tanggungjawabnya.Lelaki yang menjadi ahli neraka terdiri daripada 4 golongan yang ditarik oleh wanita ke neraka.

4 GOLONGAN LELAKI YANG DITARIK OLEH WANITA KE NERAKA IALAH:

~AYAH~
*Apabila seseorang yang bergelar ayah tidak mempedulikan anak-anak perempuannya di dunia.Dia tidak memberikan segala keperluan agama seperti mengajar solat,mengajar membaca al-quran dan sebagainya.Dia membiarkan anak-anak perempuannya tidak menutup aurat.Tidak cukup dengan hanya memberikan kemewahan dunia sahaja maka dia akan ditarik ke neraka oleh anak perempuannya.

~SUAMI~
*Apabila sang suami tidak mempedulikan tindak tanduk isterinya.Bergaul bebas dengan lelaki di pejabat,memperhiaskan diri bukan untuk suami tapi untuk pandangan kaum lelaki yang bukan mahram apabila suami berdiam diri walaupun dia seorang alim seperti solat tidak pernah bertangguh dan puasa tidak pernah tinggal maka dia akan ditarik oleh isterinya ke neraka.

~ABANG-ABANGNYA~
*Apabila ayahnya sudah tiada,maka tanggungjawab menjaga maruah wanita jatuh ke bahu abang-abangnya.
Jikalau mereka hanya mementingkan keluarganya sahaja dan adik perempuannya dibiarkan melencong dari ajaran Islam,tunggulah tarikan adik perempuannya di akhirat kelak.

~ANAK LELAKI~
*Apabila seorang anak lelaki tidak menasihati seorang ibu perihal kelakuan yang haram dari islam,bila ibu membuat kemungkaran,mengumpat,mengata dan sebagainya,maka anak itu akan disoal siasat dan dipertanggungjawabkan di akhirat kelak.Nantikan tarikan ibunya ke neraka.







''Sekarang hanani dah faham maksud ustazah kenapa lelaki juga menjadi ahli neraka?''Tanya ustazah kepada ana.''Faham dah..''jawab ana.

''Oleh itu,kalau kamu tidak mahu 4 golongan lelaki yang di atas menjadi salah seorang ahli neraka,jadilah seorang muslimah yang baik,yang menjaga tatatertib seorang muslimah islam.Bila kita sempurna mengikut syariat,insyaallah Allah tidak akan mempersiakan hamba-hambaNya.''Pesan ustazah ana mengakhiri kelas pada hari ini...


Pengajaran:
~para lelaki jangan berdiam diri jika seorang wanita melakukan kemungkaran.Tidak kira la wanita itu adik beradik,isteri,hatta ibu kita sendiri sekalipun.Tanggungjawab seorang lelaki,suami,ayah,abang,dan anak lelaki itu sangat penting.bukan berjihad di jalan Allah saja kena semangat,nak mendidik pun perlukan jihad yang kuat..

Dan para muslimah juga jangan degil apabila antum berada dalam zon didikan..patuhi pada kewajipan islam yang sebenar.Jihad melawan anfsu itu lebih besar ganjarannya daripada berjihad perang..

INGAT2..^_^





Tiada ulasan:

Catat Ulasan