Pengikut

Ahad, 25 November 2012

ANTARA 9 SITI YANG PATUT DICONTOHI...~~

Bismillahirrahmanirrahim....

Alhamdulillah...perkongsian ilmu lagi untuk hari ini 25/12/2012...
Selalu orang tua-tua kata ''siti'' ni nama samaran untuk tikus..hah?!kenapa jadi macam tu?'!sedangkan dalam islam kita tahu para-para srikandi islam kebanyakkannya nama bermula dengan ''siti''..
Disini ana kongsikan 9 ''siti'' yang patut di contohi oleh muslimah-muslimah diluar sana..Insyaallah...


1)SITI KHADIJAH.
-Beliau merupakan isteri Rasulullah s.a.w yang melahirkan anak-anak Rasulullah s.a.w,setia dan  menyokong Rasulullah s.a.w walaupun ditentang hebat oleh orang-orang kafir dan musyrik.Beliau menghantar makanan kepada baginda Rasulullah s.a.w ketika Baginda beribadat di Gua Hira'.


2)SITI FATIMAH AZ-ZAHRA.
-Merupakan anak Rasulullah s.a.w yang tinggi budi pekertinya.Sangat kasih dansetia kepada suaminya Ali  r.a walaupun Ali miskin.Tidur berkongsikan satu batal dan kadang-kadang berbantalkan lengan Ali r.a.Rasulullah s.a.w pernah berkata:''Aku takkan maafkan kamu Fatimah sehinggalah Ali memaafkanmu.''


3)SITI AISYAH HUMAIRA'
 -Beliau merupakan isteri Rasulullah s.a.w yang paling romantik.Sanggup berkongs bekas makanan dan
 minuman dengan Rasulullah s.a.w.Di mana Rasulullah s.a.w minum di situ beliau akan minum menggunakan  bekas yang sama.


4)SITI HAJAR.
-Beliau ialah isteri nabi Ibrahim a.s yang patuh kepada suami dan suruhan Allah s.w.t.Sanggup ditinggalkan oleh Nabi Ibrahim a.s atas suruhan Allah s.w.t demi kebaikkan.Berjuang mencari air untuk anaknya Nabi Ismail a.s(Pengorbanan seorang ibu mithali).


5)SITI MARYAM.
-Wanita suci yang memang pandai menjaga kehormatan diri dan mempunyai maruah yang tinggi sehingga rahimnya dipilih oleh Allah s.w.t untuk mengadungkan Nabi Isa a.s.


6)SITI ASIAH.
-Isteri kepada Fir'aun,raja Mesir yang zalim yang tinggi imannya dan tidak gentar dengan ujian yang dihadapinya daripada suaminya sendiri iaitu Fir'aun Laknatullah...


7)SITI AMINAH.
-Wanita mulia yang menjadi ibu kandung Rasulullah s.a.w.Mendidik Baginda menjadi insan yang mulia.


8)SITI MUTI'AH.
-Isteri yang patut dicontohi dan dijanjikan Allah s.w.t syurga untuknya kerana setianya kepada suami,menjaga makan minum,menyediakan tongkat untuk dipukul oleh suaminya sekiranya layanannya tidak memuaskan hati,berhias dengan cantik untuk tatapan suaminya sahaja.


9)SITI ZUBAIDAH.
-Wanita kaya yang dermawan yang menjadi isteri Khalifah Harun Al-Rashid.Sanggup membelanjakan semua hartanya untuk membina terusan untuk kegunaan orang ramai hanya niat kerana Allah S.W.T...








Tiada ulasan:

Catat Ulasan