Pengikut

Isnin, 7 November 2011

TUNGGU DIRIKU DI PINTU SYURGA YA..?..



Dengan menyebut nama-Mu Ya Allah..dapat lagi diriku ini bernafas d atas muka bumi-Mu dengan rasa rendah diri dan kerdil..lama ku rasa masa berlalu pergi...hmm..diriku rasa kosong tanpa dirimu kakakku..kenapa dirimu pergi dahulu sebelumku??ku menghela nafas denga lemah..aku selalu bergaduh dengannya.biasa la kan adik-beradik ni..kalau tak bergaduh rasa macam tak seronok ja..ku tersenyum dalam kepayahan.Kak Aina.....adik rindu pada kak Aina...Ku teringat kembali saat-saat ku bersamanya.........


''mak!!tengok kak ni..selalu ja kacau barang adik.tak ada kerja lain ke??!!''nadaku bertukar kasar sekali..aku geram sangat dengan kak Aina..ada peluang saja mesti dia kacau aku..''kamu berdua ni la.dari kecil sampai dah umur 17tahun pun masih nak bergaduh-gaduh lagi.''Ibuku menghela nafas melihat gelagat kami seperti anak kecil.''ala dik ni..akak nak bergurau ja dengan dik..nanti akak pergi jauh-jauh baru tahu.''aku berpaling melihat kakakku.pergi jauh-jauh lagi bagus!!aman sikit hidup adik ni.tak suka dapat kakak macam kak Aina ni!..''lantas ku bangun mendapatkan barang-barangku di ribaan kakakku,terus aku berlari masuk ke dalam bilikku..


''Alhamdulillah...akhirnya aku berjaya mendapatkan keputusan yang cemerlang.eh!mana kak Aina ye??aku tercari-cari kak Aina di kawasan sekolah selepas mengambil slip peperiksaan..Sekilas ku renung kelibat orang di sebalik pokok besar berhampiran dengan padang sekolah..ku hampiri kelibat tersebut dengan berhati-hati..''kenapa kak Aina duduk di sini??''tanya ku apabila aku mengambil posisi di sebelah kak Aina..kakak tak dapat keputusan yang cemerlang dik.kakak tak boleh bagi kejayaan pada mak dan ayah.macam mana kakak nak tunjukkan slip kakak ni?..''ujar kak Aina dengan nada yang sedih..''padan muka kak Aina..balasan Allah pada akak la tu sebab akak selalu kacau adik..ha..sekarang akak kena terima la..''kataku dengan tersenyum sumbing..aku terus bangun meninggalkan kak Aina sendirian..Aku berasa puas dapat mengalahkan kak Aina.


''seronok kalau aku saja yang ada..tak perlu la ada kakak yang perlu bersaing..kenapa la aku dilahirkan dengan mempunyai kembar??''detik hatiku tatkala aku disuruh memilih universiti mana yang aku mahu.aku rasa terharu dengan layanan mak dan ayahku..sebelum ni mak dan ayahku hanya lebihkan kak Aina dariku,tapi sekarang mak dan ayah melayani ku pula...''mak..ayah..boleh tak Aina nak satu U dengan adik??''aku terkejut mendengar permintaan kak Aina..Ku renung matanya dengan perasan marah.''hmm..k jugak tu..nanti senang la kak Aina tengokkan Aini ni..''kata ayahku..''tapi ayah..''...tidak sempat aku menghabiskan bantahanku mak sudah menyelit.''ok la tu..Aina U sekali lah dengan Aini..tak payah pergi jauh-jauh dah..aku hanya diam sahaja..aku lihat kak Aina tersenyum seperti mengejekku saja..geramnya..!!


Di Universiti Insaniah,Alor Star...


''Kak Aina boleh tak jangan ikut adik??''tanyaku dengan nada yang geram..ke mana saja aku pergi mesti kak Aina hendak ikut sekali hatta berjumpa dengan teman-teman aku pun kak Aina mahu ikut sekali..''kak takut terjadi apa-apa kat adik nanti..''kata kak Aina.''kak Aina..adik dah besar kak..takkan lah selalu akak nak ikut adik.sebab tu kawan-kawan yang lain tak nak kawan dengan akak..akak selalu ikut adik ja..rimas tau tak..!''aku menghelas nafas dengan kasar..Aku terus keluar meninggalkan kak Aina dengan linangan air matanya..menyusahkan orang ja kakak ni..


''Aini..ana nak tegur anti sikit,boleh??''aku melihat wani sambil menghirup jus oren..''cakap la..ana dengar.''kataku dengan hambar..''ermm..terlebih dahulu ana minta maaf ye andai tegurn ana ni tak menyenangkan..ana rasa..anti perlu minta maaf pada kakak anti tu.kesian dia bila anti marah dia begitu..''..ku paling melihat sahabatku.''kenapa pulak ana nak minta maaf dengan dia??ana geram sebab dia selalu nak tahu hal ana,ikut ana ke mana saja..ana pun nak bebas juga..ana lebih suka sendirian..dia buat ana ni macam budak-budak ja.''kataku dengan nada yang sedikit meninggi..''tapi Aini..anti harus bersyukur ada kakak yang mengambil berat tentang anti,jaga anti..tidak ada orang yang bertuah mempunyai kakak seperti itu..bila Allah mengambilnya semula dari anti,baru anti akan berasa kehilangan dia dan masa tu anti menyuarakan rasa kesal pun dah tak berguna..''.aku terhenti menghirup air..kenapa hatiku tiba-tiba berdebar laju??!betulkah aku akan berasa kehilangannya nanti??Ya Allah...''Wani..ana balik ke kamar ana dulu ya..''aku meminta izin untuk berlalu pergi..''ingat Aini,tiada yang lebih berharga melainkan saudara kita sendiri..''aku merenung sahabatku itu..kemudian aku bergegas pulang ke kamar..


''Mana Kak Aina ni??dalam kamar tidak ada pun..aku ke bilik air melihat mungkin kak Aina ke bilik air..tok,tok!!pintu bilikku diketuk.aku membukanya dan hairan melihat kak najah merenungku dengan linangan air mata..''kenapa ni kak najah??''tanya ku dengan hati yang berdebar..''Aina....Ai...Aina...kemalangan didepan pintu utama..''jantungku bagai berhenti berdenyut!aku rebah mendengar perkhabaran itu..mimpikah aku?!!''bila Allah mengambilnya semula dari anti,baru anti akan berasa kehilangan dia''..kata-kata Wani terngiang-ngiang di telingaku..''ini surat yang Aina suruh bagi pada dik Aini..''aku mengambil huluran dari kak Najah..perlahan-lahanku membuka surat itu..


salam rindu pada adik kembarku Aini Batrishah...
  maaf kalau surat akak ni menganggu masa-masa adik..akak mohon maaf pada adik selama ni akak banyak menyusahkan adik..dari kita kecil sampailah kita dah masuk U...akak seronok bergaduh dengan adik..akak happy sangat ada adik kembar..selalu akak berdoa..''Ya Allah..ku bersyukur pada-Mu kerna mengurniakan adik yang nakal tapi baik sepertimu..''..


adik nak tahu tak....akak tak boleh hidup seorang diri..bila adik ada kawan-kawan,akak cemburu..adik nak tahu kenapa?sebab masa dalam rahim ibu kita duduk bersama-sama,makan satu saluran yang sama dan kita keluar pun sama-sama.segalanya kita bersama..akak tak berasa bosan pun bila kawan-kawan lain bertanya.''tak rimas ka asyik ikut adik anti ja??''akak dengan berbangganya jawab.kami ditakdirkan lahir bersama-sama dan kami sentiasa akan bersama..Tapi..akak tahu..adik bencikan akak sebab akak selalu ikut adik..akak terasa bila adik memarahi akak pagi tadi.tapi akak tak kisah..mungkin adik tak mahu akak berasa kehilangan adik..


sekarang ni adik..akak takkan ikut adik dah..akak takkan ambil barang adik dah..dan akak takkan  jaga adik dah..adik dah boleh terima kan bila akak tidak ada di sisi..akak harap adik lebih tabah dan selalu ingat pada Allah tau..selalu doakan kebahagiaan akak ye...akak pernah kata pada adikkan 3 tahun yang lalu,akak nak pergi jauh-jauh..tapi akak akan pergi sendirian.akak tak boleh ajak adik lagi..adik jangan nangis ye..insyaallah..lepas ni kita akan bersama kembali..


jaga mak dan ayah ye dik..akak saaaaaayyaaaang adik sangat2...


terakhir buatmu adikku..


Aina Balqishah..


Ya Allah......aku meraung sekuat hatiku..


2tahun kemudian..


sekarang aku terlantar di pembaringan..aku dah tak terdaya bangun dan melawan penyakitku...mungkin ini kifarah dosa kepadaku selama ini ku kerana selama ini aku tidak menghargai nikmat yang Allah berikan padaku...aku sekarang menghidapi penyakit kemurungan selepas kematian arwah Aina..hatiku berombak kencang...ku memeluk gambar arwah kak Aina dengan erat..ku berasakan sudah sampai ajalku menemui yang Maha Agung...''Aini...mengucap nak..ikut mak ni..ash-haduanlla ilaha illallah...''..aku gerakkan bibir mengikuti lafaz suci murni keagungan Allah...setelah lama ku bertarung nyawa..akhirnya tepat jam 3.30 petang pada hari jumaat bertarikh 3/11/2011 aku menghembuskan nafas yang terakhir..''innalillahi wa inna ilaihi raji'un...''mak dan ayah mengalirkan air mata..suasana sedih menyelubungi diri semua..akhirnya aku mengikuti jejak langkah kak Aina..kita bersama-sama sekarang kak Aina....
Kak Aina...tunggu adik di pintu syurga ya..??kita sama-sama masuk menuju ke Illahi...


nukilanku;Ana Ahlannisa' Hanani Hashim..











3 ulasan:

  1. Salam, satu cerpen yg sgt menyedihkan smpai menangis ana di buatnya.. shukran

    BalasPadam
  2. sedih.. masyaAllah, novel yang bagus

    BalasPadam
  3. salam alaik..
    ahlamiyamany..syukran sebab sudi membaca..cerpen pertma ana smasa ana spm..

    Binti Ramli..trima kasih jugak sudi mmbaca..

    BalasPadam