Pengikut

Jumaat, 29 Mac 2013

Setiap Ibu bapa Ada Cara Didikannya Tersendiri~Ana Bersyukur!.:)

Bismillahirrahmanirrahim...~

Alhamdulillah,Alhamdulillah,Alhamdulillah...
pagi yang cerah untuk memulakan coretan baru..dah beberapa minggu ana diamkan diri,bukan tak mahu kongsi ilmu di medium ni,tapi kekangan masa sekarang ni yang membuatkan kurang memberi perhatian pada blog ni..sambil-sambil tu ana duk aktif di facebook..he..!_!.

Alhamdulillah,dalam laman sosial ni,macam-macam ana dapat belajar.dari yang perkara benar sehinggalah perkara yang menimbulkan keraguan..see?fitnah banyak sangat di laman sesuwang ni..-_-...

tapi,abaikan benda tu..takut-takut diri ni terjebak sekali.Allah...hindarkan aku dari perkara-perkara yang menimbulkan syak wasangka ni..

In shaallah..hari ni ana bagai ditarik-tarik oleh kekunci laptop ni untuk menaip,berkongsi,menulis,melakar dan seangkatan dengannya mengenai cara ibu bapa mendidik anak-anak mereka..why ana nak tulis mengenai ini?(dah bercampur bahasa ana)..huhu..ana memang sedia maklum,ramai dah tahu tentang hal ni,TAPI!!ana tegaskan di sini,ramai ibu bapa yang Tersalah didik.bukan bermaksud tak pandai didik anak-anak,tapi tersalah dalam mendidik.

Ibu bapa mana yang suka anak-anak depa rosak?tak beragama?.tak dakkan?


Setiap orang tua pasti menginginkan buah hatinya menjadi anak yang soleh dan solehah.
Anak soleh-solehah merupakan harta yang paling berharga bagi orang tua.
Untuk mendapatkan semua itu, tentu harus ada kesungguhan yang tinggi dari orang tua dalam mendidik anak.
Salah satu yang wajib diajarkan kepada anak adalah segala hal tentang al-Quran kerana ia adalah pedoman hidup manusia.

Firman Allah S.W.T:

Sesungguhnya al-Quran ini memberikan petunjuk kepada jalan yang lebih lurus dan memberikan khabar gembira kepada orang-orang Mukmin yang mengerjakan amal soleh bahawa bagi mereka ada pahala yang besar.  - QS al-Isra' (17: 9)






Alhamdulillah..ana kongsikan sikit cara emak dan ayah ana didik kami adik beradik ni.pada sewaktu dahulu(macam bercerita,he),emak dan ayah ana bukanlah dari kalangan keluarga yang berpengetahuan agama yang tinggi.sekadar tahu sembahyang,mengaji..bab2 aurat tak tahu langsung..emak dan ayah ana mendapat nur hidayah selepas mendengar nasyid nada murni yang bertajuk dunia oh dunia.sejak dari itu.emak dan ayah ana mengambil inisiatif mendidik kami dengan memasang dan memperdengarkan nasyid dan bacaan al-quran dari Imam Saad Said Al-Ghamidi kepada ana dan adik beradik ana.

kenapa emak dan ayah ana lakukan macam tu?sebab mereka rasa mereka tidak ada ilmu agama untuk mendidik ana dan adik beradik.jadi,dengan cara memperdengarkan ana dan adik beradik yang lain kepada nasyid,bacaan al-quran melalui cd,akan dapat mendidik kami tentang pengetahuan agama.

Tapi jangan terkejut.emak dan ayah ana memperdengarkan ana dan adik beradik yang lain nasyid dari seberang,Indonesia..kenapa?bukan sebab kumpulan nasyid malaysia tak bagus,tapi nasyid indonesia ni lebih dalam maksud yang tersirat.walaupun cara pemakaian mereka kurang kain sikit,dan ada ala-ala dangdut,tapi ambil manfaat dari mesej yang disampaikan tu.:).

gambar hiasan..:D..


masa sekolah dulu,ustaz atau ustazah baru nak ajar menyanyi lagu anak nabi kita,25 rasul dan 10 malaikat,ana dan adik kembar ana dah menyanyi dulu..sampaikan kawan-kawan pelik macam mana ana dan adik kembar boleh tahu lagu yang akan ustaz atau ustazah nyanyikan..ringkas ana jawap,''mak ayah ajaq''...:)..

sampailah sekarang,ramai yang kawan-kawan yang bertanya,ana tau dari mana semua nasyid-nasyid lama yang tak pernah orang lain hiraukan.remaja-remaja zaman sekarang suka,nasyid yang berunsurkan cinta,kahwin,puitis-puitis romantika..hmm..ana ada jugak layan nasyid-nasyid sekarang tapi tak sama dengan nasyid yang dulu2..lebih bermakna dan menginsafkan..

Inilah cara didikan awal dari emak dan ayah.selebihnya,panjang pula nak kongsikan.jadi,mungkin ada ibu bapa yang mendidik dengan baik,tapi tidak menjadi.jangan berputus asa.


Allah telah menceritakan dalam Quran Surah Luqman ayat 13-19, lihat:
“Dan (Ingatlah) ketika Luqman berkata kepada anaknya, di waktu ia memberi nasihat kepadanya: “Hai anakku, janganlah kamu mempersekutukan Allah, Sesungguhnya mempersekutukan (Allah) adalah benar-benar kezaliman yang besar ….. Dan sederhanalah kamu dalam berjalan dan lunakkanlah suaramu. Sesungguhnya seburuk-buruk suara ialah suara keledai”.


anak-anak,jangan salahkan ibu bapa anda.cuba muhasabah diri balik..jangan gunakan alasan ''mak ayah aku tak solat,mak ayah aku tak tutup aurat'',macam mana aku nak ikut??.''cuba fikir guna inisiatif lain..kalau mak ayah tak boleh nak didik kita,carilah peluang untuk pelajari sendiri dan ajar kembali mak dan ayah..tak salahkan?..anak soleh@solehah sentiasa mendoakan kedua ibu bapanya.:)

Ibu bapa pula,jangan sesekali lupa akan tanggungjwab serta amanah dari Allah s.w.t.jangan syok nak kahwin ja,nak pahala kahwin,tapi lupa tanggungjawab yang sebenar..Allahuakbar..bukan senang memikul tanggungjawab ni..
kalau ibu bapa dah buat yang terbaik,tapi masih jugak anak-anak tidak mendengar kata,ana sertakan doa didik anak ni..moga2 bermanfaat..



In shaallah..moga-moga,segala usaha kita,Allah permudahkan.

dah terpanjang pula kisah kali ni..tu la,dah lama tak menaip..jadi macam sebuah karangan yang panjang dah..
ana kongsikan sedikit koleksi-koleksi nasyid didikan dari mak ayah ana..:)..









satu-satunya nasyid qasidah dari indonesia..lagu2nya memberi maksud yang saat bermanfaat.:)




In shaallah..ana sertakan jugak beberapa video nasyid yang sekian lamanya..dah bertahun-tahun cari,alhamdulillah..jumpa jugak..selamat berhibur..:)..~


                                           video



video




dua video ja ana boleh buh..apa pun jazakallah sudi membaca catatan yang panjang ni..~
Wallahua'lam.







Tiada ulasan:

Catat Ulasan